Asteroidi kiihdytti pyörimistään kunnes hajosi

Tutkijat ovat löytäneet asteroidin, jonka epäillään hajonneen kappaleiksi kiihtyvän pyörimisen takia. Keck-observatorion kuvassa asteroidin pääkappaleen perässä erottuu neljä vastikään lohjennutta palasta.

"Tämä on jännittävää, koska nopean pyörimisen on epäilty lingonneen pölyä ja aloittaneen hajoamisen joillakin aktiivisilla asteroideilla ja komeetoilla", kuvailee Michal Drahus Jagellon yliopistosta.

"Tähän mennessä emme ole pystyneet testaamaan tätä hypoteesia kokonaan, koska emme ole tienneet miten nopeasti hajonneet kappaleet pyörivät."

Asteroidin pääkappaleen arvioidaan olevan korkeintaan kahden kilometrin kokoinen.

Hajoamisen aiheuttajaa kutsutaan YORP-ilmiöksi sen teorian kehittäneen tutkijoiden nimien alkukirjaimien mukaan. Ilmiö perustuu pyörivän kappaleen lämpösäteilyyn, jota se lähettää epäsymmetrisesti. Tästä aiheutuva voima on hyvin pieni, mutta riittää hitaasti kiihdyttämään asteroidin pyörimistä.

Asteroidien hajoamisia YORPin aiheuttamina on ehkä havaittu neljä kertaa. Viime vuonna Hubble kuvasi asteroidiryppään, jonka tulkitaan hajonneen saman ilmiön vaikutuksesta.

Aiheesta lisää Keck Observatory (englanniksi)