35 000 asteroidin luokittelu valottaa aurinkokunnan menneisyyttä

Tutkijat ovat luokitelleet 35 000 asteroidin tyypit uudessa kartoituksessa. Havaintojen toivotaan auttavan aurinkokunnan alkuaikojen ja kehityksen tutkimisessa.

“Pystymme tunnistamaan eri puolilta asteroidivyöhykettä harvinaisia kappaleita, joiden pinta poikkeaa tavallisesta”, selittää tutkimukseen osallistunut Javier Licandro. “Sellaisia ovat esimerkiksi basalttia sisältävät asteroidit, joiden arvioidaan olevan peräisin samasta kappaleesta kuin Vesta-asteroidi. Niissä on merkkejä tulivuoritoiminnasta, ja ne antavat arvokasta tietoa aurinkokunnan alkuajoista sekä suurista törmäyksistä.”

Raportin mukaan 40 000 kappaleelta saatiin mitattua kirkkaudet ja tarkat paikat. Noin 35 000 asteroidilta saatiin lisäksi mitattua väri, joka kertoo pinnan koostumuksesta. Tutkimuksessa hyödynnettiin Euroopan eteläisen observatorion ESOn VISTA-teleskooppia.

Luokittelun avulla tutkijat pyrkivät muodostamaan nykyistä paremman kuvan asteroidiperheistä eli kappaleista, jotka ovat alkujaan peräisin saman isomman asteroidin hajoamisesta.

Nykyään aurinkokunnasta tunnetaan noin 700 000 pienkappaletta, joiden koostumus vaihtelee kiviasteroideista komeettaytimiin. Maan rataa lähellä kiertäviä kappaleita tunnetaan 14 591. Niistä 1 707 on luokiteltu potentiaalisesti vaarallisiksi.

Asteroidien entistä paremmalle kaukokartoitukselle on tarvetta, kun niiden louhimisesta kiinnostuneet yhtiöt aloittavat avaruustoimintansa ja tekevät ensimmäiset valtauksensa. Asteroidien luonnonvaroille arvellaan olevan käyttöä lähinnä avaruudessa. Minkä tahansa aineen nostaminen Maan painovoimakuopasta maksaa nykyään vähintään 10 000 euroa kilolta.