Titan-kuusta löytyi romahtaneita tulivuorikraattereita

Cassini-luotaimen ottamista kuvista on paljastunut piirteitä, jotka viittaavat tulivuoritoimintaan Saturnuksen Titan-kuussa. Kuu saattaa tutkijoiden mukaan olla vulkaanisesti aktiivinen jopa tänä päivänä.

Titan-kuulta on aiemmin tunnistettu maapalloltakin löytyviä pinnanmuotoja, kuten dyynejä, jokilaaksoja ja järviä.

Nyt Planetary Science -instituutin Charles Woodin ja Brigham Young -yliopiston Jani Radebaughin tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että tällä udun peittämällä kuulla on myös romahtaneita tulivuorikraattereita.

Tähän viittaavat lukuisat matalat painanteet, joita esiintyy Titanin pohjoisella ja vähäisessä määrin myös eteläisellä napa-alueella. Ne ovat samalaisia kuin Maassa tavattavat vulkaaniset pinnanmuodot, jotka ovat muodostuneet räjähdyksen ja romahduksen kautta.

Tutkijoiden mukaan osa löydöistä viittaa viimeaikaiseen toimintaan.

"Joidenkin kraattereiden näennäinen tuoreus saattaa tarkoittaa, että Titan on ollut verraten äskettäin vulkaanisesti aktiivinen, tai on jopa tänä päivänä", kaksikko kirjoittaa.

Kraatterit muodostaneessa vulkanismissa on kyse kylmästä kryovulkanismista. Siinä vesijääkuori sulaa nestemäiseen veteen ja purkautuu pinnalle.

Koska tulivuorimaisia piirteitä esiintyy lähellä Titanin metaanijärviä, tutkijoiden mukaan näyttää siltä, että metaani tai jokin muu helposti haihtuva aine on toiminut purkausten voimanlähteenä.

Aiheesta lisää Phys.org (englanniksi)