Tähdet ja avaruus -lehden uutiset

00100 Helsinki

Tähtitieteellinen yhdistys URSA

Kuuman aurinkotuulen arvoitus ratkesi

06.03.2009Laura Koponen
Aurinkotuulta voi verrata mikroaaltouunissa kuumennettuun ruokaan. Auringon magneettikentän energiaa siirtyy aurinkotuulen hiukkasiin kuten mikroaalloista lämmitettävään ruokaan. Osa aurinkotuulen hiukkasista saa enemmän energiaa kuin ennen pystyttiin selittämään. Kuva Nasa / JPL / Walt Feimer

Voyager-luotain havaitsi jo 30 vuotta sitten, että aurinkotuulessa on reilusti enemmän korkeaenergisiä hiukkasia kuin teoriat ennustivat. Nyt on viimein selvinnyt mekanismi, jolla aurinkotuulen hiukkaset saavat huiman vauhtinsa.

Padma Kant Shukla Bochumista Saksasta ja Dastgeer Shaikh Alabaman yliopistosta onnistuivat selvittämään asian 3D-tietokonesimulaatioiden avulla. Mallinnus osoitti, että aurinkotuulen plasma todellakin käyttäytyy eri tavalla kuin muut virtaavat aineet. Sen muodostamissa pyörteissä energiansiirto on 40 % tehokkaampaa kuin perinteiset virtausmallit ennustavat.

Uudella tuloksella voi olla merkitystä myös kosmisten säteiden tutkimisessa. Vuosikymmenten ajan on pohdittu, miten osa avaruutta kyntävistä kosmisten säteiden hiukkasista on saavuttanut korkean, lähes valon nopeuden.

Aiheesta lisää Science Daily -uutispalvelun sivuilla (englanniksi)