Nasan koe simuloi mahdollista elämän syntyä valtameriplaneetoilla

Merenpohjien hydrotermiset lähteet ovat yksi ehdotetuista elämän syntypaikoista. Nasa kokeili laboratoriossa olosuhteiden otollisuutta tällaisessa ympäristössä.

Kokeessa vallitsi sata kertaa Maan merenpinnan tason paine ja sadan celsiusasteen lämpötila. Paikalla oli vettä, vetyä, hiilidioksidia ja merenpohjalle tyypillisiä mineraaleja.

Tavoitteena oli tutkia orgaanisten molekyylien muodostumisen mahdollisuuksia näissä olosuhteissa.

Tuloksena nähtiin formiaatin eli muurahaishapon ionin sekä metaanin muodostumista.

"Mielestäni on merkittävää, että pystyimme osoittamaan reaktioiden tapahtuvan fyysisten tekijöiden, kuten paineen ja virtausten läsnä ollessa", selittää Lauren White kokeen tutkijaryhmästä.

"Olemme vielä kaukana demonstraatiosta, että elämää olisi voinut syntyä näissä ympäristöissä. Mikäli joku haluaa tutkia sitä tarkemmin, täytyy mielestäni testata prosessia askel askeleelta", hän jatkaa.

Tutkitun kaltaisia otollisia ympäristöjä aurinkokunnassa ovat Jupiterin Europa-kuun ja Saturnuksen Enceladus-kuun pinnanalaiset valtameret.

Nasa valmistelee parhaillaan Europa Clipper -luotainta, joka on määrä laukaista matkaan vuonna 2024. Tällöin alus saapuisi Jupiterin kiertoradalle vuonna 2030. Luotaimen uskotaan paljastavan runsaasti uutta tietoa Europa-kuun olosuhteista.