Tähdet ja avaruus -lehden uutiset

Tähdet ja avaruus -lehti

Vuorikatu 4B
00100 Helsinki

Tähtitieteellinen yhdistys URSA

Myrkkylevät saattoivat viimeistellä suuret sukupuutot

25.10.2009Sakari Nummila
Levät pystyvät lisääntymään tehokkaasti saadessaan riittävästi ravinteita. Kuva Felix Andrews

Myrkylliset levät ovat saattaneet olla osasyyllisinä joissain maapallon suurimmissa joukkotuhoissa. Uutta teoriaa esiteltiin tällä viikolla Amerikan geologisen seuran kokouksessa Portlandissa.

Clemsonin yliopiston tutkijoiden James Castlen ja John Rodgersin mukaan levien määrä näyttää lisääntyneen aina suurimpien joukkosukupuuttojen aikoihin. Kaksikon kehittämän teorian mukaan esimerkiksi asteroiditörmäyksen nostattama pölypilvi olisi laskeutuessaan tuonut paljon ravinteita vesiin. Tämä olisi puolestaan saanut vesissä elävät myrkylliset levät lisääntymään räjähdysmäisesti.

"Jos käydään läpi joukkosukupuuttojen teorioita, jokaisessa on vastaamattomia kysymyksiä", Castle väittää. "Esimerkiksi [asteroidin] törmäys, miten se aiheuttaisi lajien sukupuuton. Johtuuko se ilmastonmuutoksesta, pölystä ilmakehässä? Se ei luultavasti tapa kaikkia niitä lajeja yksinään."

Castlen ja Rodgersin teoriassa on ikävä kyllä selvästi suurempia ongelmia kuin nykyisin vallalla olevissa käsityksissä, mutta myrkylliset levät ovat silti saattaneet olla viimeistelemässä joitain joukkosukupuuttoja.

Lue lisää Amerikan geologisen seuran sivuilta (englanniksi)