Maapallon harvinaislaatuisuus vahvistui – monilla muilla planeetoilla on myrkyllinen kaasukehä

Osalla kaukaisten aurinkokuntien kiviplaneetoista voi olla hurjasti hiilidioksidia tai hiilimonoksidia sisältävä kaasukehä. Tämä kaventaa ihmiselle sopivien planeettojen määrää radikaalisti.

Vierasta elämää etsivät astrobiologit ovat jo pitkään olleet erityisen kiinnostuneita kivisistä planeetoista, jotka sijaitsevat niin sanotulla elämänvyöhykkeellä. Tällä alueella nestemäistä vettä voi esiintyä planeetan pinnalla.

Tuoreen tutkimuksen mukaan useat lämpötilansa puolesta miellyttävät kiviplaneetat omaavat myrkyllisen kaasukehän. Siksi ne eivät ole sopivia monimutkaiselle elämälle, kuten ihmisille tai eläimille.

"Perinteisen elämänvyöhykkeen ulkorajalla sijaitsevalla planeetalla täytyisi olla kymmeniä tuhansia kertoja enemmän hiilidioksidia kuin maapallolla nykyään, jotta se säilyttäisi nestemäisen vetensä", toteaa Edward Schwieterman Kalifornian yliopistosta.

"Se on kaukana sen rajan takana, jonka tiedetään olevan myrkyllinen ihmisille ja eläimille maapallolla."

Jos kaasukehän myrkyllisyys otetaan huomioon, joidenkin tähtien kuten Proxima Kentaurin ja TRAPPIST-1-tähden elämänvyöhykkeet voivat kutistua jopa olemattomiin. Näiden tähtien heikompi ultraviolettisäteily näyttäisi johtavan toisen myrkyllisen kaasun, hiilimonoksidin, kasaantumiseen.

"Tuloksemme viittaavat, että monimutkaiset ekosysteemit kuten omamme eivät voi olla olemassa suurimmassa osassa perinteisesti määriteltyä elämänvyöhykkeen aluetta", tiivistää tutkimuksen tuloksen Timothy Lyons Kalifornian yliopistosta.

Tutkijat kuitenkin painottavat, että bakteerien kaltainen yksinkertainen elämä voisi silti selvitä näilläkin planeetoilla.

Aiheesta lisää Kalifornian yliopisto (englanniksi)