Kaasusumusta löytyi elämän syntyä valottava molekyyli

Tähtienvälisestä pilvestä on havaittu yhdistettä, jolla on merkitystä rakennettaessa kuvaa elämän synnystä. Propyleenioksidi-nimisessä molekyylissä on oleellista sen kätisyydeksi kutsuttu epäsymmetria.

Tässä epäsymmetriassa, jota myös kiraalisuudeksi nimitetään, molekyyli esiintyy kahtena peilikuvamuotona. Elämän keskeiset molekyylit, kuten aminohapot ja DNA:n sokerit, ovat kiraalisia. Esimerkiksi aminohapot ovat vasenkätisiä, kun taas DNA:n sokerit ovat oikeakätisiä.

Vaikka kaasusumussa Sgr B2 havaittu propyleenioksidi ei ole elämän käytössä ja on itse asiassa ihmiselle haitallinen, on sen kätisyys biologian kannalta keskeinen ominaisuus. "Propyleenioksidin löytyminen avaa oven sen määrittämiseksi, missä ja miten molekulaarinen kätisyys syntyy", sanoo tutkimuksessa mukana ollut Brandon Carroll.

Aiemmin kiraalisia molekyylejä on havaittu meteoriiteista ja komeetoista. Nyt tehty löytö kaasumusta edustaa tärkeää edeltävää askelta matkalla yksinkertaisista hiiliyhdisteistä elollisen luonnon rakennuspalikoihin.

Propyleenoksidin paljastaneessa radiospektrissä kätisyyttä ei ollut mahdollista erottaa. Tutkijat ovat kuitenkin optimistisia, että aikanaan kiraalisuuden määräsuhteet kaasupilvessä onnistutaan selvittämään valon polarisaatiota hyväksikäyttäen.

Aiheesta lisää NRAO (englanniksi)