Tähdet ja avaruus -lehden uutiset

Tähdet ja avaruus -lehti

Vuorikatu 4B
00100 Helsinki

Tähtitieteellinen yhdistys URSA

Elämän hauraus saattaa selittää avaruuden hiljaisuuden

22.01.2016Sakari Nummila
CSIRO-radioteleskooppi etsimässä vieraita sivilisaatioita. Kuva Wayne England

Elämä tuhoutuu useimmilla planeetoilla melko pian syntymisensä jälkeen. Näin ennustavat Australian kansallisen yliopiston tutkijat Aditya Chopra ja Charley Lineweaver Astrobiology-lehdessä.

"Maailmankaikkeus on todennäköisesti täynnä elinkelpoisia planeettoja, joten monet tutkijat ajattelevat, että sen pitäisi vilistä vieraita olentoja", pohjustaa Chopra.

Tutkijakaksikon mukaan planeettojen epävakaus tappaa syntyneen elämän varsin nopeasti ja vain todella harvoin se kehittyy riittävän ripeästi voidakseen säädellä planeetan pinnan olosuhteita.

"Elämän täytyy säädellä kasvihuonekaasuja kuten vettä ja hiilidioksidia pitääkseen pintalämpötilan vakaana", Chopra sanoo. "Se, miksi emme ole vielä löytäneet vieraita olentoja, liittyy ehkä vähemmän elämän synnyn tai älyn synnyn todennäköisyyteen ja enemmän siihen, miten harvoin biologinen säätelymekanismi kehittyy riittävän nopeasti."

Pessimistisiä tulevaisuuden kuvia ennenkin maalaillut tähtitieteilijä Stephen Hawking on puolestaan hiljattain esittänyt ennustuksen, jonka mukaan myös kehitys itsessään voi viedä turmioon. Hänen mielestään ihmiskunnan oma teknologia tulee tuhoamaan lajimme.

"Vaikka tuhon todennäköisyys planeetta Maalle on melko pieni mille tahansa annetulle vuodelle, se kasaantuu ajan myötä ja tulee lähes varmaksi seuraavan tuhannen tai kymmenentuhannen vuoden aikana."

Hawkingin mukaan ihmiskunnan tuhoutuminen olisi vältettävissä levittäytymällä avaruuteen. "Emme kuitenkaan kykene rakentamaan omavaraisia avaruussiirtokuntia ainakaan seuraavaan sataan vuoteen, joten meidän täytyy olla erittäin varovaisia tämän jakson ajan."

Aiheesta lisää Australian kansallinen yliopisto sekä BBC (englanniksi)