Ilmestymispäivä 22.1.2016

45. vuosikerta - 1/2016

Revontulet nousevat Lapin ykkösvaltiksi
Revontulet loimottavat koko pohjoisella napa-alueella, mutta harva paikka on niiden näkemiseen yhtä suotuisa kuin Suomen Lappi. Mikko Suominen selvitti, millaisia elämyksiä paikalliset yritykset tarjoavat matkailijalle.

Kaasukehä voi kertoa elämästä
Eksoplaneettojen kemia jättää jälkensä niiden kaasukehiin. Pian pystymme havaitsemaan vieraiden planeettojen kaasukehien koostumusta – ja etsimään niistä elämän merkkejä.

Kaksoisjärjestelmästä paljastui magnetar
Röntgenkohteen kirkkaudenvaihtelut johdattivat Tuorlan observatorion tutkijat uuden löydön jäljille. ”Mikään röntgenlähde ei aikaisemmin ole tehnyt tällaista”, hämmästelee Sergei Tsygankov.

Oudon kaaren jäljillä
Marraskuun alussa Suomen taivailla erottui merkillinen punainen valokaari. Tästä käynnistyi selvitys ilmiön olemuksesta ja taustoista.

Tähtien värit ovat taivaallinen lämpömittari
Oletko koskaan miettinyt, miksi tähdet tuikkivat eri väreissä? Markus Hotakainen vastaa kysymykseen ja kertoo, mitä väreistä voidaan päätellä.

Sequence Generator Pro – ja kaukoputki tekee työt

Tähtikuvaaminen luonnistuu pakkasilla mukavammin sisätiloista käsin. Tämän ja monta muuta asiaa mahdollistaa kaukoputkea etäohjaava ohjelmisto Sequence Generator Pro.

Liity jäseneksi, saat Tähdet ja avaruus -lehden jäsenetuna