Historiallinen havainto: neutronitähtien törmäys havaittiin painovoima-aalloilla

Tähtitieteilijät ovat ensimmäistä kertaa havainneet neutronitähtien keskinäisen törmäyksen synnyttämiä painovoima-aaltoja. Tapahtuma onnistuttiin havaitsemaan myös näkyvässä valossa.

Tänään useat observatoriot ympäri maailmaa ovat pitäneet lehdistötilaisuuksia. Niiden kaikkien aihe oli sama. Ensimmäistä kertaa tutkijat ovat onnistuneet havaitsemaan painovoima-aaltoja ja valoa samasta kohteesta.

"Tutkijan elämässä on harvoja mahdollisuuksia todistaa uuden aikakauden alkua", sanoi Elena Pian italialaisesta INAFista. "Tämä on sellainen hetki!"

Painovoima-aallot ja valo syntyivät kahden neutronitähden törmätessä toisiinsa. Historiallinen havainto tehtiin LIGO- ja Virgo-painovoimaobservatorioilla sekä noin 70 teleskoopilla.

Kuten jo muutama päivä sitten arvelimme, asialla olivat 130 miljoonan valovuoden päässä maapallolta sijaitsevassa NGC 4993 -galaksissa olleet kaksi neutronitähteä, jotka tuottivat gammapurkauksen. Kohde on paljon lähempänä maapalloa kuin aiemmin havaittujen painovoima-aaltojen lähteet. Kyseessä on myös yksi lähimmistä milloinkaan nähdyistä gammapurkauskohteista.

Samalla selvisi eräs vuosikymmenien ajan tutkijoita askarruttanut mysteeri. Tähtitieteilijät olivat jo pitkään epäilleet, että neutronitähtien yhdistymiset ovat lyhyiden gammapurkausten takana. Asiasta ei ole kuitenkaan ollut varmuutta.

"Nyt LIGOn ja Virgon tästä tapahtumasta tekemien uskomattomien mittausten ansiosta meillä on vastaus. Painovoima-aallot kertovat meille, että yhdistyneet kappaleet voivat olla massaltaan neutronitähtiä. Gammavälähdys puolestaan paljastaa, etteivät kyseessä olleet mustat aukot", iloitsee Julie Mcenery Nasasta.

Painovoima-aaltoja pystyttiin havaitsemaan noin sadan sekunnin ajan. Gammasäteet nähtiin noin kaksi sekuntia painovoima-aaltoja myöhemmin.

Aiemmin painovoima-aaltoja on havaittu mustien aukkojen yhdistymisistä.

Aiheesta lisää Tähdet ja avaruus -lehdessä 8/2017 sekä ESOn nettisivuilla