Nasa lupaa: Avaruussäteily ei estä miehitettyjä Mars-lentoja

Vaikka avaruuden säteily-ympäristö tarjoaa haasteita, uskoo Nasa pystyvänsä vastaamaan niihin. Parhaillaan kehitetään teknologioita astronauttien turvaamiseksi tulevilla Mars-lennoilla.

"Yksi haastavimmista asioista miehitetyssä Mars-lennossa on riski säteilylle altistumisesta sekä siitä aiheutuvat pitkäaikaiset vaikutukset", kuvailee Lisa Simonsen Nasasta.

"Ionisoiva säteily kulkee elävien kudosten läpi ja varastoi niihin energiaa, mikä aiheuttaa DNA:han rakenteellisia vaurioita ja muuttaa monia soluprosesseja."

Nasa arvioi, että Auringosta tulevia hiukkaspurkauksia vastaan pystytään suojautumaan siirtymällä erityisen hyvin suojattuihin tiloihin aluksissa. Sen sijaan huomattavasti suurienergisemmät galaktiset kosmiset säteet ovat hankalampi ongelma.

Tutkimuksessa hyödynnetään Kansainvälisellä avaruusasemalla tehtäviä mittauksia ja kokeita. Myös Nasan pitkiä avaruuslentoja varten rakennettavalla Orion-aluksella aiotaan jatkaa mittauksia.

Marsin pinnalla tärkein säteilyolosuhteiden mittari on Curiosity-mönkijän RAD-säteilyilmaisin. Se pystyy havaitsemaan niin protoneja, suurienergisiä ioneja, neutroneita kuin gammasäteitä. Curiosityn ansiosta Marsin pinnan säteily-ympäristö opitaan tuntemaan hyvin ennen ihmisten lähettämistä paikan päälle.

Lisää avaruussäteilystä ja siltä suojautumisesta Tähdet ja avaruus -lehdessä 1/2018 tai 2/2018.