Marsin päiväntasaajan alueelta löytyi merkkejä vesivarastoista

Aivan punaisen planeetan pinnan alla saattaa olla laajoja jäävarastoja päiväntasaajan tuntumassa. Ei ole kuitenkaan selvää, kuinka jää on voinut siellä säilyä.

Tutkijat pääsivät veden jäljille uudelleenkäsittelemällä Marsia kiertäneen Nasan Odyssey-luotaimen dataa. He onnistuivat tuplaamaan tarkkuuden kartassa, joka kertoo Marsin pinnalta saapuvien neutronien määrästä.

Neutronit saa pinnalta liikkeelle kosmisten säteiden pommitus. Niiden määrä ilmentää vedyn määrää. Tämä kertoo edelleen veden määrästä pintamaan ylimmässä, noin metrin paksuisessa kerroksessa.

Tarkennettu kartta paljasti, että päiväntasaajan alueella on laikuttaisia pinnanalaisia jäävarastoja. Ne olivat aiemmissa analyyseissä jääneet huomaamatta.

Tutkijat eivät ole vielä varmoja, kuinka jää on kyennyt säilymään suhteellisen lämpimällä päiväntasaajan alueella. Ilmastomallien perusteella Marsin päiväntasaajalla jään elinikä ei voisi olla 125 000 vuotta pidempi, vaikka se olisi suojassa pinnan alla.

Yksi mahdollinen selitys on, että Marsin kiertoakseli on siirtynyt ja aiemmin nämä alueet olivat kauempana päiväntasaajasta.

Tutkimusta johtaneen, Johns Hopkins -yliopiston Jack Wilsonin mukaan on kuitenkin epätodennäköistä, että Marsin akseli huojuisi riittävän nopealla jaksolla päiväntasaajan jään säilyttämiseksi. Vaihtoehtoisena spekulaationa Wilson esittää, että maaperä saattaisi pystyä suojaamaan jäätä haihtumiselta uskottua pidempään.

Aiheesta lisää Science (englanniksi)