Galaksien liikkeet paljastavat, miten universumin massa jakautuu

Uudenlaista menetelmää käytettiin luotaamaan, millaisia ovat maailmankaikkeuden suurimmat rakenteet. Perinteisen galaksien sijainteihin perustuvan kartoituksen sijaan nopeusverkkomenetelmässä hyödynnetään galaksien liikkeitä.

"Galaksien liikkeiden perusteella pystymme päättelemään, missä massa sijaitsee – niin galaksien massa kuin myös niitä viisi kertaa yleisempi näkymätön massa", kuvailee Helene Courtois Lyonin yliopistosta. "Tämän painovoimaa aiheuttavan massan summa yhdessä maailmankaikkeuden laajenemisen kanssa on vastuussa kaikkeuden arkkitehtuurin aiheuttavista liikkeistä."

Analyysi perustuu mittauksiin yli 8 000 galaksista. Yksi sen perusedellytyksistä on galaksien etäisyyden mittaaminen luotettavasti. Tarkoitukseen on hyödynnetty esimerkiksi vanhojen, juuri heliumia fuusioimaan alkavien tähtien kirkkauksia sekä galaksien pyörimisen ja tähtimäärän välisiä yhteyksiä.

"Nopeusverkkomenetelmä maailmankaikkeuden kartoittamisessa on samantyyppinen kuin mannerlaattojen liikkeiden tutkiminen geologiassa", vertaa Courtois. "Se ei ainoastaan kerro maailmankaikkeuden nykyistä rakennetta, vaan myös taustalla olevien näkymättömien massojen liikkeen, joka luo näkemämme topologian."

Oheinen karttakuva esittelee kosmista ympäristöämme noin miljardin valovuoden säteellä. Vielä tarkemmin sen yksityiskohdista pääsee selville animaatiossa.

Aiheesta lisää Havaijin yliopisto (englanniksi)