Syntyvä tähti puhalsi elämän toiseen tähteen

Orionin tähdiston kaasupilvessä oleva tähti näyttää syntyneen jo olemassa olleen nuoren tähden ansiosta. Tähden ulosvirtaus törmäsi pilven tiivistymään, joka laukaisi tähden synnyn.

Alunperin tällaista muodostusta kohteelle oli ehdotettu jo vuonna 2008.

Nyt Mayra Osorio Andalusian astrofysikaalisesta instituutista katsoi tiiminsä kanssa kyseistä kaasusumun aluetta uudestaan. He käyttivät Yhdysvalloissa sijaitsevaa suurta VLA-radioteleskooppia.

Eri aallonpituuksilla tehdyt havainnot paljastivat yksityiskohtia, joka antoivat tukea yhdeksän vuoden takaiselle tulkinnalle.

Tutkijaryhmä ehdottaa, että vanhemman tähden suihku alkoi törmätä kaasun tihentymään noin 100 000 vuotta sitten, mikä laukaisi nuoremman tähden syntymän. "Suihkun asento, sen materian nopeus ja etäisyys ovat kaikki sopivat tähän skenaarioon", sanoo Osorio.

Tulkintaa varjostaa kuitenkin yksi seikka. Nuorempi tähti näyttää liikkuvan nopeasti tavalla, joka viittaa, että se on muodostunut muualla kuin toisen tähden ulosvirtauksen tiellä.

Osorion mukaan kyse saattaa olla vain nuoremman tähden oman ulosvirtauksen aiheuttamasta illuusiosta. "Me haluamme tulevaisuudessa jatkaa sen havaitsemista kysymyksen ratkaisemiseksi", sanoo Osorio.

Aiheesta lisää NRAO (englanniksi)