LISA-painovoimaobservatorio valittiin Euroopan avaruusjärjestön tiedeohjelmaan

Avaruudessa gravitaatio-aaltoja havaitsevan satelliittikolmikon suunnittelu voi nyt virallisesti alkaa. Lupa annettin myös eksoplaneettoja etsivän PLATO-luotaimen rakentamiselle.

Innostus avaruuspohjaiseen painovoimaobservatorioon kasvoi ensimmäisten painovoima-aaltojen löydyttyä vuonna 2015.

Kun lisäksi vaadittavaa teknologiaa testannut LISA-Pathfinder-satelliitti on osoittanut konseptin toimivaksi, on aika kypsä varsinaisen LISA-observatorion suunnitelmien eteenpäin nytkäyttämiseen.

LISA koostuu kolmesta muodostelmassa lentävästä satelliitista, jotka sijaitsevat 2,5 miljoonan kilometrin päässä toisistaan ja kiertävät Aurinkoa Maan kanssa samalla radalla. Painovoima-aallot aiheuttavat satellittien keskinäisiin etäisyyksiin hienoisia muutoksia, jotka aistitaan niiden välillä kulkevan lasersäteen avulla.

LISAn lentoa saadaan kuitenkin vartoa vielä jonkin aikaa. Näillä näkymin se nousee matkaan vuonna 2034. Sen sijaan nyt rakentamisvaiheeseen päästetty eksoplaneettoja havaitseva PLATO-luotain laukaistaan 2026.

PLATO havaitsee tuhansia tähtiä ja etsii pieniä muutoksia niiden kirkkaudessa, kun eksoplaneetat kulkevat niiden editse. Päämääränä on varsinkin maapallo- ja supermaapalloluokan planeettojen löytäminen tähtien elämälle suotuisalta vyöhykkeeltä.