Avaruudessa säilötyt hiirten siittiöt tuottivat terveitä jälkeläisiä

Avaruusasemalla kuukausien ajan pakkasessa pidetystä hiiren spermasta sikisi joukko terveitä poikasia. Näin kävi vaikka säteily oli vaurioittanut siittiöitä.

Avaruusmatkan jälkeen kahdentoista hiiren siittiöt tuotiin Maahan. Tutkijaryhmä, jota johti Teruhiko Wakayama Yamanashin yliopistosta, injektoi ne tuoreisiin hiiren munasoluihin.

Munasolut siirrettiin naarashiiriin kehittymään. Kolme viikkoa myöhemmin naaraat synnyttivät 73 poikasta.

Avaruusasemalla säteilykuorma on 100-kertainen maanpinnalla saatavaan nähden. Odotetusti Wakayaman ryhmä löysi avaruussiittiöistä enemmän pilkkoutunutta DNA:ta kuin samojen hiirten Maassa pakastettuina pidetyistä siittiöistä.

Avaruus- ja maasiittiöiden jälkeläisten välillä ei kuitenkaan ollut selkeitä eroja havaittavissa, mikä viittaa siihen että DNA-vauriot korjautuivat hedelmöityksen jälkeen.

Avaruudessa matkanneiden siittiöiden terveet jälkeläiset ovat hyvä uutinen Marsin asuttamista ajatellen. Sisäsiittoisuuden välttämiseksi punaiselle planeetalle asettuvien uudisraivaajien kannattaisi tuoda mukanaan vierasta pakastettua spermaa.

Nevadan yliopiston Francis Cucinottan mukaan sama tutkimus pitäisi kuitenkin suorittaa ulompana avaruudessa. Kansainvälinen avaruusasema kiertää niin matalalla radalla, että sitä suojaa säteilyltä maapallon magneettikenttä. "Syvemmällä avaruudessa on paljon suurempia riskejä", hän sanoo.

Aiheesta lisää Science (englanniksi)