Galaksiytimen mustan aukon tuulessa syntyy tähtiä

Supermassiivisen mustan aukon puhaltamassa kaasussa on havaittu nuoria tähtiä. Löydön uskotaan tuovan valoa useisiin astrofyysikoita vaivaaviin kysymyksiin.

Tutkimuksen kohde oli meistä 600 miljoonan valovuoden päässä parhaillaan toisiinsa törmäävä galaksikaksikko nimeltä IRAS F23128-5919. Laaja brittivetoinen tähtitieteilijäryhmä käytti Chilessä sijaitsevaa VLT-teleskooppia kohteen kuvaamiseen ja julkaisi tuloksensa Nature-lehdessä.

"Tuloksemme ovat jännittäviä, koska ne näyttävät ilman epäilystä, että tähtiä on syntymässä ulosvirtausten sisällä", sanoo tutkijatiimiä johtanut Roberto Maiolino Cambridgen yliopistosta.

Kun galaksin keskusten mustiin aukkoihin virtaa suuria määriä ainetta, se lämpenee ja puhaltuu osin ulos galaksista voimakkaana tuulena. Eräät teoriat ovat ennustaneet, että tässä tuulessa pitäisi syntyä tähtiä. Vasta nyt ilmiö onnistuttiin havaitsemaan ensimmäistä kertaa.

Fyysikkojen mukaan havaitut tähdet ovat "vähemmän kuin muutaman kymmenen miljoonan vuoden ikäisiä." Kosmisella mittapuulla ne ovat siis vastasyntyneitä. Alustavan analyysin perusteella tähdet ovat myös poikkeuksellisen kuumia ja kirkkaita. Useimmat niistä matkaavat ulos galaksista suurella nopeudella, kuten galaktiselle tuulelle altistuvien tähtien sopii odottaa tekevän.

Tutkijat uskovat havainnon auttavan ymmärtämään, kuinka galaksit saavat muotonsa ja kuinka galaksien välinen avaruus rikastuu raskaista alkuaineista. Lisäksi se saattaa valottaaa toistaiseksi selittämättömän kosmisen infrapuna-taustasäteilyn syntyä.