CERNin hiukkaskiihdytin löysi viisi uutta hiukkasta

Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskuksessa CERNissä on havaittu viisi uutta hiukkasta. Ne kaikki ovat omega-c-nolla-baryonin eri muotoja.

Protonien ja neutronien tavoin omega-baryonit koostuvat kolmesta kvarkista. Meille tuttu aine rakentuu ylös- ja alas-kvarkeista, kun taas omega-baryonien kvarkeista yksikään ei ole ylös- eikä alas-kvarkki.

Kahdesta outo- ja yhdestä lumo-kvarkista koostuva omega-c-nolla havaittiin ensimmäisen kerran vuonna 1994. Siitä lähtien tutkijat ovat yrittäneet etsiä sen nyt paljastuneita raskaampia muotoja.

Edinburghin yliopistossa työskentelevän Greig Cowanin mukaan havainto auttaa ymmärtämään vahvaa ydinvoimaa, yhtä maailmankaikkeuden neljästä tunnetusta perusvuorovaikutuksesta. Se on voima, jonka ansiosta kvarkit muodostavat hiukkasia.

"Tämä löytö valaisee, miten kvarkit sitoutuvat toisiinsa. Se saattaa myös auttaa ymmärtämään paremmin paitsi protoneita ja neutroneita, myös eksoottisempia multikvarkkitiloja kuten pentakvarkkeja ja tetrakvarkkeja."

Seuraavaksi tutkijat yrittävät selvittää uusien hiukkasten ominaisuuksista kertovat kvanttiluvut.

"Nämä hiukkaset ovat piileskelleet täysin näkyvillä vuosien ajan, mutta tarvittiin LHCb-tutkimuslaitteen ainutlaatuinen herkkyys, jotta huomasimme ne", toteaa Tara Shears Liverpoolin yliopistosta