Hubble paljasti tähtikolmikon eroprosessin

Kolmen tähden yhteiselo purkaantui 540 vuotta sitten. Hubble-avaruusteleskoopin kuvat paljastavat todisteet toisiaan kiertäneiden tähtien linkoutumisesta suurella nopeudella erilleen.

"Nämä ovat nuorimmat tunnetut linkoutuneet tähdet ja ne ovat arviolta vain muutamien satojen tuhansien vuosien ikäisiä", kuvailee Kevin Luhman Penn State Universitysta.

"Infrapunakuvista erottuvat vielä ainekiekot niiden ympäriltä", Luhman huomauttaa.

Orionin suuren tähtisumun verhoamista ja vaikeasti havainnoitavista tähdistä tunnettiin ennestään jo kaksi toisistaan erkaantuvaa tähteä. Niiden yhteiset liikesuunnat eivät tuntuneet järkeviltä. Palapelin puuttuva pala paljastui Hubble-avaruusteleskoopin havainnoista.

Tutkijoiden mielenkiinnon kiinnitti Hubblen vuosina 1998 ja 2015 ottama kuvapari. Siinä havaittiin tähden liikkuneen huomattavasti vuosien välillä.

Tarkemmassa analyysissa selvisi, että kohde tähti liikkuu harvinaisen nopeasti, peräti 210 000 kilometriä tunnissa. Kaikki tähdistä liikkuvat lähes 30-kertaisella nopeudella kuin alueen tähdet tyypillisesti.

Tarkempaa arvioitua sinkoutumisprosessia esitellään julkaistussa kaaviossa. Yksi tähdistä saattaa olla yhdistynyt tai erittäin lähellä toisiaan kiertävä kaksoistähti, jonka luhistuminen saattoi antaa sinkoutumiselle tarvittavan energian.

Orionin suuri kaasusumu on yksi Aurinkoa lähimmistä tähtien syntypaikoista ja se sijaitsee noin 1 300 valovuoden etäisyydellä meistä. Se on myös tähtiharrastajalle helpoiten havainnoitava tähtiä synnyttävä kaasusumu.

Aiheesta lisää Hubblesite (englanniksi)