Nasa kutsuu kaikkia osallistumaan Planeetta 9:n etsintään

Nasa on avannut nettisivuston, jolla kuka tahansa voi etsiä liikkuvia kohteita tähtitaivaasta otetuista kuvista. Jokin kappaleista saattaa olla ennustettu, mutta vielä löytämätön aurinkokunnan yhdeksäs planeetta.

Sivusto on nimeltään Backyard Worlds: Planet 9. Se sisältää miljoonia kuvasarjoja, jotka on otettu samasta kohtaa taivasta vuosien kuluessa. Jos peräkkäisissä ruuduissa on liikkuva kohde, se vaihtaa paikkaa tähtien pysyessä aloillaan.

Aikasarjat on ottanut Nasan WISE-satelliitti, joka kuvaa infrapunavalossa. Laite kuvasi koko taivaan vuosien 2010 ja 2011 aikana, minkä jälkeen sen toiminta lopetettiin. Vuonna 2013 WISE herätettiin henkiin. Se pantiin etsimään mahdollisesti vaarallisia asteroideja maapallon lähistöltä.

Nyt käynnistetty kansalaistiedeprojekti etsii WISEn otoksista kohteita aurinkokuntamme ulkolaidoilta ja läheisestä tähtinaapurustosta.

"Paljon tästä valtavasta alueesta on tutkimatta", sanoo Marc Kuchner Nasasta. "Alueen suuret kohteet hädin tuskin loistavat näkyvässä valossa. Katsomalla infrapunassa WISE on saattanut kuvata jotakin, mikä muuten olisi jäänyt meiltä huomaamatta."

Planeetta 9 on lihavin vonkale, jonka projektista voi saada saaliiksi. Tähtinaapurustossamme saattaa vaeltaa myös muita WISEn otoksissa erottuvia mielenkiintoisia kohteita. Näitä ovat esimerkiksi suutareiksi jääneet tähdet, ruskeat kääpiöt.

Jos sivuston käyttäjä havaitsee kuvissa liikkuvan kohteen, tiedetiimi ottaa sen jatkoseurantaan. Mikäli löytö johtaa tieteelliseen julkaisuun, kohteen havainnut henkilö saa siinä maininnan.