Linnunradan keskustassa on oletettua vähemmän planeettoja

Tuore tutkimus viittaa siihen, että galaksimme keskustassa on suhteessa vähemmän planeettoja kuin ulompana Linnunradan kiekossa. Tulos perustuu mikrolinssihavaintoihin.

Emme vielä täysin ymmärrä planeettojen syntyä ja kehitystä. Emotähden raskaampien alkuaineiden osuuden ja muiden tähtien läheisyyden on arveltu vaikuttavan planeettojen muodostumiseen.

Selvittääkseen planeettojen yleisyyttä eri ympäristöissä tutkijat laativat simulaation avulla arvion, miten paljon planeettoja meidän pitäisi havaita milläkin etäisyydellä. Sen jälkeen he vertasivat simulaation antamaa lukua todellisiin planeettalöytöihin.

Tuloksen perusteella Linnunradan keskuspullistumassa on puolet vähemmän planeettoja jokaista tähteä kohden verrattuna galaksimme kiekkoon.

Tutkimus perustuu harmittavan pieneen otantaan, joten asiaa ei vielä voi julistaa todistetuksi. Tutkijat myös epäilevät, että tarkemmat etäisyysmittaukset pienentävät nyt nähtyä keskuspullistuman ja kiekon välistä eroa.

Kaikki tutkimuksessa hyödynnetyt planeettalöydöt tehtiin niin sanotun mikrolinssi-ilmiön avulla. Tässä menetelmässä havaitsijan ja kaukaisen tähden väliin tulevan kohteen painovoima toimii linssinä, joka kirkastaa tähden. Kirkkauden muutos kertoo väliin tulleen kohteen ominaisuuksista.

Aiheesta lisää AAS (englanniksi)