Jättiläisgalaksin syntytapa yllätti tutkijat

Tähtitieteilijät ovat löytäneet maailmankaikkeuden nuoruudesta hyvin suuren galaksin, joka on syntynyt kylmän kaasun tiivistyessä tähdiksi. Löytö on erittäin tärkeä, sillä se haastaa käsityksemme jättiläisgalaksien muodostumisesta.

Suuret galaksit sijaitsevat käytännössä aina lukuisia pienempiä galakseja sisältävien joukkojen keskustoissa.

"Tähän asti olemme ajatelleet, että jättiläiset muodostuvat pienten galaksien pudotessa yhteen ja yhdistyessä", selittää Ray Norris Western Sydneyn yliopistosta.

"Nyt tehty havainto poikkeaa siitä, mitä näemme lähiuniversumissa, missä galaksit kasvavat joukoissa syömällä toisia galakseja", lisää Bjorn Emonts Espanjan astrobiologian keskuksesta.

Tähtitieteilijät tutkivat yli kymmenen miljardin valovuoden päässä sijaitsevaa Spiderweb-galaksia. Australialaisen ATCA-teleskoopin ja yhdysvaltalaisen VLA-teleskoopin havaintojen perusteella tässä galaksissa on jopa sadan miljardin Auringon verran molekulaarista kaasua. Huiman massan lisäksi kaasu on poikkeuksellisen kylmää.

“Odotimme tulisia prosesseja – lukuisia putoavia galakseja ja kaasun kuumenemista", kertoo Matthew Lehnert Pariisin astrofysiikan keskuksesta. Sen sijaan kaasun lämpötilaksi paljastui jäätävät −200 celsiusastetta.

Aiheesta lisää NRAO (englanniksi)