Tabbyn tähden kirkkausvaihtelujen syy saattaa löytyä tähtienvälisestä avaruudesta

Oudoista kirkkausvaihteluistaan tunnettu Tabbyn tähti saattaa saada selityksensä tähtienvälisen avaruuden roinasta. Tähän viittaa havainto, jonka mukaan näkölinjalla Tabbyn tähden kanssa on toinen niin ikään kirkkauttaan muuttava tähti.

Tabbyn tähden kirkkausvaihtelut ovat satunnaisia ja epätavallisen suuria. Sen käytökselle on ehdotettu useita selityksiä, aina vieraan sivilisaation tähden ympärille tekemää valtavaa rakennelmaa myöten.

Nyt Valeri Makarov US Naval Observatorysta ja Alexey Goldin Teza Technologies -yhtiöstä uskovat, että Tabbyn tähden oikut ovat seurausta kaukana tähtienvälisessä avaruudessa liikkuvista kappaleista.

Kun tutkijakaksikko otti tähden tarkempaan syyniin, he havaitsivat että pienten himmentymisten aikana tapahtui myös vähäinen hyppy valon sijainnissa. Tämä johti päätelmään, että kohteen näkölinjalla täytyy olla toinen tähti, joka on vastuussa näistä pienistä valovoiman muutoksista.

Koska suuremmat valonvaihtelut esiintyvät yhä itse Tabbyn tähdessä, on himmeneviä tähtiä nyt kaksi. Tämä tarkoittaa, ettei mikään Tabbyn tähteä lähellä sijaitseva voi selittää vaihteluita, vaan väliintulijoiden täytyy olla tähtienvälisessä avaruudessa.

On epäselvää mitä nämä kappaleet tarkalleen ottaen olisivat, mutta Makarov ja Goldin spekuloivat komeettaparven mahdollisuudella. "Ehkäpä tähtienvälinen avaruus on täynnä vapaasti leijuvia komeettoja", Makarov ehdottaa.

Aiheesta lisää New Scientist (englanniksi)