Linnunradassa tapahtui valtava purkaus 6 miljoonaa vuotta sitten

Vaikka Linnunradan keskusta vaikuttaa nykyisin hiljaiselta, saattoi tilanne olla aivan erilainen kuusi miljoonaa vuotta sitten. Uuden tutkimuksen mukaan kotigalaksimme keskustan supermassiivinen musta aukko purkautui tuolloin voimakkaasti.

Päätelmä muinaisesta purkauksesta liittyy arvioon Linnunradan massasta. Tutkijoiden mukaan Linnunradassa pitäisi olla 150-300 miljardin auringonmassan verran tavallista ainetta, mutta sitä pystytään havaitsemaan vain 65 miljardin auringonmassan verran.

"Leikimme kosmista piiloleikkiä ja kysyimme itseltämme, missä puuttuva massa voisi olla", vertaa Fabrizio Nicastro Smithsonianin astrofysiikan keskuksesta. "Tutkimme röntgenhavaintoja XMM-Newton-teleskoopilta ja päättelimme, että puuttuva massa on miljoonia asteita kuumassa kaasussa."

Tutkijoiden mukaan kaasu muodostaa kuuman kuplan, joka ympäröi Linnunradan keskusalueita. Parhaillaan kupla laajenee noin tuhannen kilometrin sekuntinopeudella.

"Erilaiset todistusaineistot sopivat yhteen oikein hyvin", kuvailee Martin Elvis CfA:sta. "Aktiivinen vaihe kesti 4-8 miljoonaa vuotta, mikä on tyypillistä kvasaarille."

Yksi todisteista liittyy Linnunradan keskustan alueen kuutisen miljoonaa vuotta vanhoihin tähtiin. Niiden uskotaan syntyneen samasta aineesta, joka virtasi tuolloin keskustan mustaan aukkoon ja aiheutti purkauksen.

Tutkimuksessa esitetty hypoteesi näin massiivisesta kuuman kaasun pilvestä tarvitsee vielä paljon riippumattomia arvioita ennen kuin se hyväksytään yleisesti.

Aiheesta lisää CfA (englanniksi)