Nuoren tähden aineskiekon lumirajasta saatiin ensimmäinen kuva

Nuorta tähteä ympäröivässä aineskiekossa on ensimmäistä kertaa nähty raja, jossa vesi alkaa jäätymään. Tämän lumirajaksi kutsutun kynnyksen havaitsemisen mahdollisti tähden raju purkaus.

Havaittu tähti, V883 Orionis, on likimain Auringon massainen, mutta sen kirkkaus on tällä hetkellä kiekosta tähteen putoavan aineksen vuoksi 400 kertaa Aurinkoa suurempi.

Normaalioloissa lumiraja on liian lähellä tähteä suoraan todettavaksi. Nuoren Auringon kaltaisen tähden lämpö estää veden jäätymisen tyypillisesti kolmen astronomisen yksikön päähän, joka on kolme kertaa Maan etäisyys Auringosta.

Nyt lumiraja onnistuttiin valokuvaamaan, koska tähden purkauksen lämpö on siirtänyt sen riittävän kauas ALMA-teleskoopin erottelukyvylle. Lumiraja on 40 astronomisen yksikön päässä tähdestä, mikä on yhtä kaukana kuin Pluto on Auringosta.

Löytö tuli tutkijoille yllätyksenä. "Havaintomme oli suunniteltu kuvaamaan aineskiekon fragmentaatiota, mikä on yksi ehdotettu mekanismi kaasujättiläisten muodostumiselle. Emme nähneet mitään sellaista. Sensijaan löysimme jotain, mikä näytti renkaalta 40 astronomisen yksikön päässä", sanoo Lucas Cieza chileläisestä Diego Portales -yliopistosta.

Havainto tulee auttamaan tutkijoita planeettojen synnyn mallintamisessa. Maankaltaisten kiviplaneettojen uskotaan muodostuvan lumirajan sisäpuolella, missä vesi on kaasumaisessa muodossa. Lumirajan ulkopuolella jäisten olosuhteiden uskotaan suosivan kaasujättiläisten syntyä.

Aiheesta lisää NRAO (englanniksi)