Muinaiset megatsunamit hävittivät Marsin valtameren rantaviivat

Tutkijat ovat löytäneet merkkejä siitä, että jättiläiskokoiset tsunamit sekoittivat Marsin muinaisen meren rantaviivaa. Marsissa on tulkittu olleen meriä noin 3,4-3,8 miljardia vuotta sitten. Arvioiden mukaan kahden eri asteroiditörmäyksen aiheuttamat tsunamiaallot olivat paikoin jopa 120 metriä korkeita ja vyöryivät satoja kilometrejä sisämaahan.

Tutkimus aiheesta ilmestyi tällä viikolla Naturen Scientific Reports -julkaisussa.

"Yli neljännesvuosisadan ajan on ollut ongelmana, että Marsista löytyvät merkit merenrannasta eivät ole tasaisella korkeuskäyrällä ja siksi niitä ei ole pidetty tieteellisesti luotettavina havaintoina", kuvailee Alexis Palmero Rodriguez Planetary Science Institutesta.

"Löytömme antaa yksinkertaisen ratkaisun ongelmalle - laaja tsunami levitti rantaviivan merkit laajalle alueelle eri korkeuksille", Rodriguez summaa.

Rodriguezin ryhmä päättelee, että Marsin valtamereen osui kaksi isoa asteroiditörmäystä muutaman miljoonan vuoden välein noin 3,4 miljardia vuotta sitten. Törmäykset muodostivat silloiseen merenpohjaan noin 30 kilometrin kokoiset kraatterit ja aiheuttaen samalla valtavien mittasuhteiden tsunamit.

Törmäysten välisenä aikana Marsin keskilämpötila aleni ja merenpinnan korkeus laski noin 300 metriä. Tsunamihypoteesin tueksi ryhmä esitteli luotainkartoituksia Marsin pinnalta. Tsunamien ehdotetaan selittävän jopa kymmenmetristen kivenjärkäleiden kulkeutumista pois muinaisen rantaviivan läheltä.

Aiemmin on myös ehdotettu, että Marsin korkeuskäyrät muovautuivat vastareaktiona Tharsiksen tulivuorialueen pullistuman syntymälle.

Muinaisista valtameristä todistavat rantaviivojen lisäksi esimerkiksi jokien virtausuomat sekä merenpohjan alueelle huuhtoutuneet mineraalit, jotka näkyvät luotainkartoituksissa.

Muinaisen Marsin tulivuoritoiminnasta ja vedestä lisää toukokuun lopulla ilmestyvässä Tähdet ja avaruus -lehdessä 4/16.

Aiheesta lisää Planetary Science Institute (englanniksi)