Vieraan sivilisaation silmissä maapallo voi näyttää liian kuumalta elämälle

Maailmankaikkeudesta on löytynyt jo yli 2 000 eksoplaneettaa ja luku kasvaa koko ajan kiihtyvällä vauhdilla.

Koska planeettojen tarkempi tutkiminen on merkittävästi resursseja vievää työtä, tähtitieteilijät joutuvat arvioimaan, mitkä kohteet ovat kaikkein mielenkiintoisimpia.

Jos maapalloa havattaisiin yhtä etäältä, kuin mitä nyt tutkimme eksoplaneettoja, tutkijat antaisivat kotiplaneetallemme 82 prosentin mahdollisuuden, että se soveltuisi elämälle.

Nyt julkaistu arvio ei siis ota kantaa siihen, kuinka suurella todennäköisyydellä planeetalla todellisuudessa on elämää. Tämä arvo olisi selvästi pienempi.

Tiedämme planeettamme olevan täynnä elämää, joten miksi ihmeessä jokin muu maailma olisi vieläkin suuremmalla todennäköisyydellä elämälle sopiva?

"Saatamme olla liian lähellä tähteä", Rory Barnes Washingtonin yliopistosta toteaa. Näin siis kaukaa avaruudesta tarkastelevan sivilisaation silmin, joka myöskin joutuisi valikoimaan vain parhaat tutkittavaksi.

"Olemme tavallaan lähellä elämänvyöhykkeen sisäreunaa. Jos havaitsisimme maapallon nykyisillä laitteillamme, voisimme järkeenkäyvästi päätellä, että se on liian kuuma elämälle", Barnes sanoo.

Kuvitellaan, että joutuisimme valitsemaan tutkisimmeko tarkemmin maapallon täydellistä kaksosta vai toista planeettaa, joka on hieman etäämpänä emotähdestään.

"Meidän kannattaa kuluttaa aikamme jälkimmäiseen, koska se on vähemmän vaarassa", Barnes näkee.