ESAn Gaia-avaruusteleskoopin vuoden saldo - 272 miljardia mittausta

ESAn Gaia-avaruusteleskooppi on saanut ensimmäisen kartoitusvuotensa tehtyä onnistuneesti. Puolentoista miljoonan kilometrin etäisyydelle Maasta sijoitettu Gaia mittaa ennennäkemättömällä tarkkuudella tähtiä ja tähtimäisiä kohteita.

"Viimeiset 12 kuukautta ovat olleet hyvin intensiivisiä, mutta olemme päässeet dataan käsiksi ja odotamme seuraavan neljän vuoden mittauksia", kertoo Gaian tiedejohtajana työskentelevä Timo Prusti ESAsta.

"Gaian ensimmäinen suunniteltu datajulkaisu on nyt vuoden päässä. Ensimmäisen vuoden perusteella pystymme esittelemään muutamia otteita, jotka näyttävät miten hyvin Gaia toimii ja datankäsittelyn toimivuutta."

Vuoden aikana Gaia suoritti 272 miljardia suuntamittausta ja 54 miljardia kirkkausmittausta sekä otti 5,4 miljardia spektriä. Tähtien lisäksi se on tehnyt havaintoja esimerkiksi kymmenistä tuhansista asteroideista. Datasta odotetaan löytyvän tuhansia tuntemattomia asteroideja.

Gaia pyörii hitaasti akselinsa ympäri ja mittaa tähtimäisiä kohteita pieniltä kaistoilta taivasta. Erilaisten kohteiden erottaminen datasta ja tähtien liikkeiden analyysi vaatii runsaasti käsittelyä.

Gaian odotetaan kartoittavan yli miljardin tähden paikat, etäisyydet, liikkeet ja ominaisuudet. Niiden avulla saadaan mullistavan tarkka kuva Linnunradan rakenteesta ja tähtien liikkeistä.

Gaia laukaistiin avaruuteen joulukuussa 2013. Tarkastusten ja testien jälkeen se aloitti varsinaiset mittauksensa heinäkuun lopussa 2014. Avaruusteleskoopin toiminta-ajaksi on suunniteltu vähintään viisi vuotta.