Maailmankaikkeudessa on luultua vähemmän galakseja

Uuden tietokonesimulaation mukaan maailmankaikkeuden alkuaikoina oli vähemmän galakseja kuin mitä tähän mennessä on uskottu.

Hubble-avaruusteleskoopin avulla tutkijat ovat päässeet luotaamaan yhä kaukaisempia maailmankaikkeuden kolkkia. Nykyteleskooppien kyvyt eivät kuitenkaan riitä erottamaan himmeimpiä galakseja varhaisesta kaikkeudesta. Siksi näiden lukumäärä on jouduttu arvioimaan teorioiden avulla.

"Tutkimuksemme viittaa siihen, että himmeitä galakseja on vähemmän kuin mitä olemme ajatelleet", toteaa Brian O'Shea Michiganin valtion yliopistosta.

"Varhaisemmissa arvioissa himmeitä galakseja oli nuoressa universumissa satoja tai tuhansia kertoja enemmän kuin ne muutamat kirkkaat kohteet, jotka itse asiassa näemme Hubble-avaruusteleskoopilla. Nyt ajattelemme, että luku on lähempänä kymmenkertaista."

Supertietokonesimulaatio antoi oikean arvion kirkkaille kaukaisille galakseille - toisin sanoen niille, joiden lukumäärä on havaintojen avulla varmistettu. Tulevalla James Webb -avaruusteleskoopilla pystytään toivottavasti selvittämään, onko simulaatio oikeassa myös himmeämpien galaksien suhteen.

Aiheesta lisää MSU (englanniksi)