Sinisten kääpiötähtien arvoitus ratkesi - jopa 10 kertaa Aurinkoa kirkkaampia

Tähtitieteilijät uskovat selvittäneensä poikkeuksellisten kirkkaiden kääpiötähtien arvoituksen.

Tiheiden tähtijoukkojen keskeltä löytyneet siniset tähdet saattavat olla 10 kertaa Aurinkoa kirkkaampia, mutta silti puolet lähitähteämme kevyempiä.

Nature-lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan tähdet voivat syntyä tähtijoukoissa ainakin kahdessa eri vaiheessa. Nyt tutkitut siniset tähdet olisivat olleet vielä kehittymässä, kun osa tähdistä oli jo kasvanut aikuisiksi.

"Miljardeja vuosia sitten, kun täyteen ahdetussa tähtijoukossa sijaitseva tähti oli muodostumassa kaasukiekosta toisen tähden tai tähtien on täytynyt törmätä tähän kiekkoon tuhoten sen", uskoo Antonino Milone Australian kansallisesta yliopistosta.

Normaalisti suuri ionisoitunut kaasukiekko rajoittaa magneettikenttien avulla syntymässä olevan tähden pyörimistä. Koska tähteä ympäröivä kiekko oli tuhoutunut, se alkoi pyöriä villisti.

Nopea pyöriminen toimii vastavoimana painovoimalle, ja siksi nämä tähdet ovat kuluttaneet polttoainettaan normaalia säästeliäämmin.

Tutkijoiden laskujen perusteella kuuma sininen vaihe alkaa noin 10 miljardia vuotta tähden syntymän jälkeen, kun se on käyttänyt lähes kaiken vetyvarastonsa ja alkaa fuusioimaan heliumia. Erilaisen kehityskulun takia tähdellä on tällöin raskaampi ydin, joka tuottaa enemmän energiaa kuin tavallinen heliumia käyttävä tähti.

Aiheesta lisää ASU (englanniksi)