Pimeä aine vuorovaikuttaa itsensä kanssa luultua heikommin

Tutkijat ovat analysoineet eri vaiheessa olevia ja eri suunnista näkyviä galaksitörmäyksiä selvittääkseen mitä kolariolosuhteissa tapahtuu galaksien pimeälle aineelle.

Suurin osa maailmankaikkeuden materiasta on pimeää ainetta, mutta sen ominaisuudet ovat yhä hämärän peitossa.

Tulosten perusteella pimeä aine ei törmäyksen takia hidasta vauhtiaan. Tämä tarkoittaa sitä, että pimeän aineen hiukkaset vuorovaikuttavat toisten pimeän aineen hiukkasten kanssa luultua heikommin.

“Ei ole selvyyttä siitä, kuinka paljon voimme olettaa pimeän aineen vuorovaikuttavan itsensä kanssa, sillä pimeä aine itsessään on vastoin kaikkea mitä tiedämme", selittää David Harvey Sveitsin EPFL-tutkimusinstituutista.

"Aiemmista havainnoista tiedämme, että sen täytyy vuorovaikuttaa itsensä kanssa suhteellisen vähän. Tämä tutkimus on kuitenkin asettanut rajan pienemmäksi, kuin mitä kaksi protonia vuorovaikuttavat toistensa kanssa."

Harveyn mukaan havainto viittaa muun muassa siihen, ettei maailmankaikkeudessa ole pimeitä fotoneita. Näiden hiukkasten on ehdotettu olevan tavallisten fotonien serkkuja ja välittävän pimeän aineen hiukkasten välisiä voimia.

Havainnot tehtiin Nasan Hubble ja Chandra-teleskoopeilla. (Pimeän aineen tutkimuksesta lisää Tähdet ja avaruus -lehdessä 3/2015).