Vieras elämä saattaa turvautua ylikriittiseen hiilidioksidiin

Jos vierailla planeetoilla on syntynyt elämää, se saattaa käyttää veden sijaan ylikriittistä hiilidioksidia.

Kaikki tunnettu elämä tarvitsee vettä elääkseen. Vesi toimii liuottimena ja mahdollistaa monipuoliset kemialliset reaktiot.

Tutkijat ovat jo pitkään etsineen vaihtoehtoja vedelle. Esimerkiksi ammoniakki voi teoriassa toimia sopivana liuottimena vaihtoehtoisessa biologiassa.

Nyt tutkijat testasivat ylikriittisen hiilidioksidin soveltavuutta.

Riittävän suuressa paineessa hiilidioksidi muuttuu ylikriittiseksi, jolloin sillä on sekä nesteen että kaasun ominaisuuksia. Ylikriittinen aine voi toimia nesteen tapaan liuottimena, mutta virrata kuin kaasu.

"Olen ollut aina kiinnostunut mahdollisesta eksoottisesta elämästä ja organismien luovasta sopeutumiskyvystä ääriolosuhteisiin", toteaa Dirk Schulze-Makuch Washingtonin valtion yliopistosta.

"Ylikriittinen hiilidioksidi on monesti jätetty huomiotta, joten koin, että jonkun täytyy tutkia sen biologista potentiaalia."

Tutkijat huomasivat, että eräät entsyymit ovat jopa vakaampia ylikriittisessä hiilidioksidissa kuin vedessä. Lisäksi entsyymit näyttivät toimivan valikoidummin sen suhteen, minkä molekyylien kanssa ne sitoutuivat. Tämä johti pienempään määrään ei-haluttuja sivureaktioita.

Koska hiilidioksidi on erittäin yleinen aine planeettojen kaasukehissä, tutkijoiden mukaan sitä saattaa olla ylikriittisessä muodossa monilla eksoplaneetoilla.

Aiheesta lisää Space.com (englanniksi)