Suomalaiset tutkijat löysivät keveimmän tunnetun mustan aukon

Oulun ja Turun yliopistojen tähtitieteilijät ovat löytäneet keveimmän tunnetun mustan aukon.

Kohde nimeltä SWIFT J1753.5-0127 on korkeintaan neljän Auringon massainen. Näin kevyt musta aukko haastaa tähtitieteilijöiden käyttämät supernovaräjähdysmallit.

Elämänsä lopussa massiiviset tähdet räjähtävät supernovina ja niiden ydin luhistuu joko neutronitähdeksi tai mustaksi aukoksi. Koska tähtiä on tasaisesti kaiken kokoisia, myös räjähdyksestä jäljelle jääneitä tähtijäänteitä voisi luulla olevan kaiken massaisia.

Yllättäen kaikki tunnetut neutronitähdet ovat kuitenkin alle kahden Auringon massaisia ja kaikki mustat aukot ovat tähän asti olleet vähintään viiden Auringon massaisia.

Tähän väliin jäävä massa-aukko on aina ollut tärkeä kulmakivi, kun tähtitieteilijät ovat rakentaneet malleja supernovaräjähdyksistä. Koska alle neljän Auringon massaisia aukkoja näyttää sittenkin olevan olemassa, ainoastaan ne supernovaräjähdysmallit, jotka eivät ennusta massa-aukkoa, voivat olla oikeassa.

On myös mahdollista, että tämä kyseinen musta aukko on muodostunut kiertotien kautta. Mikäli SWIFT J1753.5-0127 onkin alun perin syntynyt neutronitähtenä, se on voinut lihoa ja luhistua vasta myöhemmin mustaksi aukoksi.

Tutkimuksen tulokset julkaistiin brittiläisessä tähtitieteen erikoislehdessä Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (aiheesta lisää Tähdet ja avaruus -lehdessä 8/2014 tai 1/2015).