Uusi Linnunradan kartta sisältää 219 miljoonaa tähteä

Uusi Linnunradan pohjoiset osat kattava tähtikartoitus on saatu valmiiksi. Se sisältää 219 miljoonaa yksittäistä tähteä, joista himmeimpien kirkkaus on vain miljoonasosa paljain silmin erottuvien tähtien kirkkaudesta eli 20. magnitudia.

Kartoitus esiteltiin Monthly Notices of Royal Astronomical Society -julkaisussa.

Tähtiluettelo koostettiin kymmenen vuoden kuluessa La Palman saarella sijaitsevan 2,5-metrisen Isaac Newton -teleskoopin havainnoista. Sitä varten koko taivas kuvattiin kahdella laajakaistasuotimella punaisen valon alueella sekä kapeakaistasuotimella vedyn voimakkaimman spektriviivan kohdalla.

Oheinen kuva on otos kartoituksen tähtien tiheydestä Jousimiehen spiraalihaaran suunnalta. Mitä vaaleampi alue on, sitä enemmän sillä on tähtiä. Kuvan tummat alueet johtuvat tähtienvälisestä kaasusta ja pölystä, jotka peittävät kaukaisemmat tähdet taakseen.

Alkuperäiskuvassa (kuvalinkin takana) jokaisen kuvapikselin alue kattaa yhden kaariminuutin (eli 1/60 asteen) sivultaan olevan neliön alan. Kartoituksessa jokainen tällainen neliökaariminuutin alue kuvattiin 32 000 pikselin tarkkuudella.

Tähtien kartoitus tulee mullistumaan, kun ESAn Gaia-luotaimen tuloksia julkistetaan lähivuosina. Viime joulukuussa avaruuteen laukaistun Gaian on tarkoitus kartoittaa arviolta miljardi tähteä ominaisuuksiensa, etäisyyksiensä ja liikkeidensä osalta.

Aiheesta lisää Royal Astronomical Society (englanniksi)