Kaksi suurta asteroidia törmäsi 1200 valovuoden päässä

Nasan Spitzer-avaruusteleskooppi on paljastanut pölypurkauksen peräti 1 200 valovuoden päässä olevan tähden ympärillä. Pölyn uskotaan syntyneen kahden suuren asteroidin hajoamisesta törmäyksessä.

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun tällaisesta asteroiditörmäyksestä on saatu havaintoja ennen ja jälkeen tapahtuman. Spitzer havainnoi tähteä elokuussa 2012 ja tammikuussa 2013. Tutkimus julkaistiin viime viikolla ilmestyneessä Science-lehdessä.

"Emme ole pelkästään todistaneet suuren kolarin jälkiä, vaan olemme pystyneet myös seuraamaan jälkien muuttumista", kuvailee Kate Su Arizonan yliopistosta. "Signaali haalistuu vähitellen kun pölypilven palaset jauhautuvat pienemmiksi ja karkaavat tähden ympäristöstä."

Tapahtuma havaittiin Aurinkoa muistuttavan tähden NGC 2547-ID8 kiertoradalla. Tähden iäksi arvioidaan vain 35 miljoonaa vuotta, joten se on vielä "vauvaiässään". Pölypilvi syntyi alueella, jolle kiviplaneettojen arvioidaan olevan parhaillaan tiivistymässä.

Nuorten tähtien ympärillä on runsaasti pölyä, josta kasvaa vähitellen törmäysten kautta asteroideja ja protoplaneettoja. Toisinaan pikkuplaneettojen törmäykset toisiinsa johtavat suurempien kappaleiden ja vähitellen myös eksoplaneettojen muodostumiseen, toisinaan asteroidien hajoamiseen.