Ensimmäinen maankaltainen planeetta löytyi toisen tähden elämänvyöhykkeeltä

Tutkijat ovat löytäneet Kepler-avaruusteleskoopin havaintojen perusteella Maata muistuttavan planeetan, joka kiertää tähteään nestemäisen veden esiintymisen ja siten elämän kannalta sopivalla etäisyydellä.

Samassa järjestelmässä on neljä muutakin planeettaa, jotka kiertävät tähteä paljon lähempänä. Tähtiä ympäröiviltä elämänvyöhykkeiltä on aiemminkin löydetty planeettoja, mutta ne ovat olleet paljon Maata suurempia.

"Kepler-186f:n säde on ainoastaan 10 prosenttia suurempi kuin maapallon", arvioi Eric Ford Penn State -yliopistosta. "Emme tiedä planeetan massaa, mutta muista samankokoisista planeetoista tehtyjen havaintojen perusteella oletamme sen muistuttavan Maata myös massaltaan."

On siis mahdollista, että planeetta on kiinteä kiviplaneetta, jonka pinnalla vallitsevat samankaltaiset olosuhteet kuin maapallolla. Tosin planeetan kaasukehän ominaisuuksia ei tunneta, joten pintalämpötilaa on vaikea arvioida.

Lisäksi Kepler-186f kiertää tähteä, jonka massa on noin puolet Auringosta. Tähti on huomattavasti Aurinkoa viileämpi ja säteilee suurimmaksi osaksi infrapuna-alueella. Planeetta saa energiaa noin kolmanneksen siitä, mitä Maa saa Auringosta. "Vaikka planeetta olisi fysikaalisilta ominaisuuksiltaan täsmälleen samanlainen kuin Maa, emme vielä tiedä, voisiko sen pinnalla vallitsevissa olosuhteissa syntyä elämää", päättää Ford.

Aiheesta lisää Pennsylvania State University (englanniksi)