Kaksi uutta satelliittia lähtee tarkkailemaan avaruussäätä

Yhdysvallat valmistautuu laukaisemaan Radiation Belts Storm Probes -satelliittikaksikon (RBSP) torstaina 23. elokuuta. Niiden tarkoituksena on auttaa ymmärtämään maapallon magneettikentän alueen avaruussäätä nykyistä paremmin.

Satelliittien pääkohteena ovat Maata ympäröivät Van Allenin säteilyvyöhykkeet eli kaksi Maan magneettikentän sisällä olevaa "vyötä", joihin on vangittuina paljon suurienergisiä varattuja hiukkasia.

"Tunnetaan esimerkkejä, joissa Auringosta tulevat hiukkaset vaikuttavat näihin säteilyvöihin siten, että ne kasvavat ja näyttävät yksittäiseltä vyöltä", kuvailee Shri Kanekal. "Toisaalta on esimerkkejä, joissa suuri aurinkomyrsky ei vaikuttanut Van Allenin säteilyvöihin ollenkaan sekä myös sellaisia, joissa säteilyvyöhykkeet pienenivät. Meidän täytyy ymmärtää, mikä aiheuttaa nämä erot."

RBSP-satelliittien erikoisuutena on niiden kyky mitata hyvin laajaa skaalaa hiukkasten energioista, sekä sähkö- ja magneettikenttien voimakkuuksista. Satelliittien mittaukset yhdistetään stratosfääripalloista napa-alueilla samaan aikaan tehtäviin mittauksiin.

Kahden vuoden toiminta-aikana saatavat tulokset auttavat tekemään nykyistä tarkempia revontuliennusteita sekä varautumaan paremmin geomagneettisiin myrskyihin, jotka voivat vahingoittaa sähköverkkoja ja satelliitteja.

Aiheesta lisää RBSP-satelliittien sivut (englanniksi)