Tähdet ja avaruus -lehden uutiset

00250 Helsinki

Tähtitieteellinen yhdistys URSA

Avaruusteleskooppi kuvasi 650 000 kertaa Aurinkoa massiivisemman sumun

07.06.2012
Kölin sumun infrapunakuvassa näkyy tähtienvälistä kaasua ainakin 650 000 kertaa Auringon massan verran. Kuva ESA / PACS / SPIRE / Thomas Preibisch, USM, LMU

ESAn Herschel-avaruusteleskooppi on koonnut laajan kuvapanoraaman Kölin sumun alueesta. Infrapuna-alueen kuva paljastaa kylmän kaasun pilvet ja tähtien tähtituulellaan siihen raivaamat kuplat.

Meistä 7 500 valovuoden päässä sijaitsevassa Kölin sumussa on paljon siitä tiivistyneitä nuoria, raskaita tähtiä. Sumu on massaltaan ainakin 650 000 -kertainen Aurinkoon verrattuna. Jos Herschel-avaruusteleskoopin näkemän kylmän kaasun lisäksi otetaan huomioon myös kuuma kaasu, kokonaismassa saattaa nousta jopa 900 000 auringonmassaan.

Kuva käsittää 2,3 astetta leveän alueen taivaalla. Värikanavat ovat aallonpituudeltaan 70-250 mikrometriä eli yli sata kertaa näkyvää valoa pidempiä.

Kuvan keskellä loistavasta kirkkaasta alueesta löytyy Eta Carinae, joka on yksi massiivisimmista tunnetuista tähdistä. Se on yli sata kertaa Aurinkoa raskaampi ja sitä on epäilty yhdeksi seuraavista supernovista Linnunradassa. Kuvan yläoikealla näkyvä kupla on Gum 31 -sumu, jonka keskellä sijaitsee nuori tähtijoukko.

Avainsanat: Herschel, Kölin sumu, Eta Carinae, infrapunakuva, sumu, Köli