Tähdet ja avaruus -lehden uutiset

Tähdet ja avaruus -lehti

Vuorikatu 4B
00100 Helsinki

Tähtitieteellinen yhdistys URSA

Tutkijat löysivät kolme kiviplaneettaa elämänvyöhykkeeltä

27.04.2012Sakari Nummila
Taiteilijan näkemys vieraasta kiviplaneetasta. Kuva Wikipedia

Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat löytäneet kolme planeettaa, jotka teoriassa voivat olla elinkelpoisia. Tutkimus julkaistiin Astrophysical Journal Letters -lehdessä.

Planeetat kiertävät punaisia kääpiötähtiä ja ovat näiden niin sanotuilla elämänvyöhykkeillä. Kyseisellä alueella maankaltaisella planeetalla voi olla nestemäistä vettä pinnallaan.

Tutkijoiden mukaan havaitut kohteet muistuttavat maapalloa myös kokonsa ja massansa puolesta, joten niillä uskotaan olevan kivinen pinta. Planeetat ovat kuitenkin vasta kandidaatteja kunnes niiden olemassaolo pystytään varmistamaan jatkotutkimuksilla.

"Suuri enemmistö planeetoista, ja melko todennäköisesti myös maankaltaisista elämänvyöhykkeiden planeetoista, näyttää kiertävän kääpiötähtiä", väittää tutkimuksessa mukana ollut Jamie Lloyd.

Löydön tehneet tutkijat toivovat, että planeettojen kaasukehiä voitaisiin tulevaisuudessa analysoida esimerkiksi Hubble- tai James Webb -avaruusteleskoopilla.

"Jos näkisimme merkkejä hapesta näiden planeettojen kaasukehissä, se olisi suuri askel vieraan elämän tunnistamisessa", toteaa Philip Muirhead Kalifornian teknologisesta instituutista.

Aiheesta lisää Cornellin yliopisto (englanniksi)