Maankaltaiset eksoplaneetat poikkeavat toisistaan - "outoja ja erilaisia"

Alustavasti "maankaltaisiksi" luokitellut planeetat voivat todellisuudessa poiketa huomattavasti sekä maapallosta että toisistaan. Tutkimus aiheesta ilmestyy Astrophysical Journal Letters -lehdessä.

Perinteisesti pelkästään planeetan koon ja pintalämpötilan perusteella tehty luokitus ei huomioi kemiallisia eroja. Ratkaisevaa on kuitenkin alkuainejakauma.

"Maailmankaikkeudessa voi olla miljardeja maankaltaisia planeettoja, mutta suurimmalla osalla niistä voi olla täysin erilainen sisäinen rakenne ja kaasukehä", kuvailee Garik Israelian.

Tähden spektristä mitattu alkuainejakauma kertoo myös sen planeettojen koostumuksesta. Israelianin ryhmää kiinnosti erityisesti hiilen ja hapen sekä magnesiumin ja piin esiintymisen runsaus toisiinsa verrattuina. Useilla sadoilla tutkituilla tähdillä nämä poikkesivat paljon toisistaan.

"Muiden tähtien ympärillä planeetoista on voinut syntyä meille outoja ja erilaisia", Israelian vetää yhteen.

Tutkimusryhmän mukaan radioaktiivisten ja siirtymäalkuaineiden määrällä voi planeetan pintakemian lisäksi olla huomattavia vaikutuksia kyseisen maailman keskeisille ilmiöille, kuten esimerkiksi laattatektoniikalle ja tulivuoritoiminnalle.

Aiheesta lisää Astrobiology magazine (englanniksi)