Maailmankaikkeuden alku oli ehkä yksiulotteinen viiva

Uuden idean mukaan maailmankaikkeus on voinut alun perin syntyä yksiulotteisena viivana. Yhdysvaltalaiset tutkijat esittelivät aiemmin tänä keväänä mallia arvostetussa Physical Review Letters -julkaisussa.

Viivan kasvaessa se olisi ristennyt itsensä kanssa lukemattomia kertoja synnyttäen kaksiulotteisen universumin. Myös tämä olisi laajentunut luoden lopulta nykyisen kolmiulotteisen kaikkeuden. Jonas Mureikan ja Dejan Stojkovicin mukaan yksiulotteinen maailma olisi muuttunut kolmiulotteiseksi sekunnin biljoonasosassa.

Idean kehitys on vielä niin alkuvaiheissa, etteivät tutkijat halua luonnehtia sitä vielä edes teoriaksi vaan vain kehykseksi, josta saattaa tulevaisuudessa syntyä kaikkeuden syntyä kuvaava malli.

Jos uusi "katoavien ulottuvuuksien" idea osuu oikeaan, alun yksiulotteisuus saattaisi yhä näkyä painovoima-aalloissa. Teoriassa painovoima-aaltoja ei voi kehittyä yksi- tai kaksiulotteisessa maailmassa. Kolmannen ulottuvuuden muodostuttua universumi olisi ehtinyt jo jäähtyä niin paljon, että kaikkein suurimpiin lämpötiloihin liittyvät painovoima-aallot olisivat jääneet syntymättä.

Yhtään painovoima-aaltoa ei vielä ole onnistuttu havaitsemaan - luultavasti koska havaintolaitteiden herkkyys ei ole vielä riittänyt löytöön. Suunnitteilla on esimerkiksi avaruuteen sijoitettava huipputarkka interferometri, jonka avulla tämä läpimurto saattaa toteutua. (Aiheesta lisää Tähdet ja avaruus -lehdessä no 4 tai 5/2011)