Tutkijat havaitsivat vettä yli 12 miljardin valovuoden päästä

Kaukaisesta galaksista on löytynyt vettä. Havainto osoittaa, että vettä syntyi lähes heti kun tähdet olivat tuottaneet siihen tarvittavat alkuaineet.

Maapallolla nauttimamme vesi koostuu vedystä ja hapesta. Happea ei kuitenkaan ollut olemassa maailmankaikkeuden alussa, vaan sitä syntyi vasta tähtien sisuksissa.

Käyttämällä ALMA-teleskooppia tutkijat ovat havainneet vettä ällistyttävän 12,88 miljardin valovuoden päässä maapallolta. Koska kauas katsominen tarkoittaa samalla katsomista ajassa taaksepäin, nyt havaittu vesi sijaitsee maailmankaikkeudessa, joka oli alkuräjähdyksen jälkeen ehtinyt kehittyä vasta noin 780 miljoonan vuoden ikään.

Tutkittu kohde on kaikkein massiivisin galaksi, joka tunnetaan varhaisesta maailmankaikkeudesta. Veden lisäksi tutkijat löysivät alueelta myös hiilimonoksidia eli häkää.

Jotta vesi- ja häkämolekyylejä voi olla näin nuoressa universumissa, niiden on täytynyt muodostua hyvin pian sen jälkeen kun tarvittavat alkuaineet olivat syntyneet tähtien ytimissä ja levinneet ympäri avaruutta tähtien räjähdettyä.

Tutkijoiden mukaan tulos myös kannustaa etsimään elämää hyvin varhaisestakin maailmankaikkeudesta.

"Molekyyleinä oleva hiilimonoksidi ja vesi ovat kriittisiä tunnetulle elämälle", toteaa Sreevani Jarugula Illinoisin yliopistosta.

Aiheesta lisää ALMA (englanniksi)