Maailmanhistorian suurin määrä tähtidataa julkaistiin

ESAn Gaia-luotaimen keräämää dataa julkaistiin tänään valtava määrä. Kyseessä on historian laajin tähtien mittausdatan kirjasto.

Julkistus sisältää paikka- ja kirkkaustietoja 1,7 miljardista valonlähteestä. Suurimmalle osalle lähteitä on myös etäisyysmittaukset. Kohteiden lukumääriä esitellään myös kaaviossa.

Datasta muodostuu hurjan tarkka kolmiulotteinen kartta galaksistamme.

Mittaustuloksia esimerkiksi tähtien tyypeistä, nopeuksista, pölyn määrästä ja muista ominaisuuksista on niin paljon, että niistä voidaan koostaa suuri määrä erilaisia karttoja.

"Tarkkuus havainnoissa on suorastaan järkyttävä", tiivistää Karri Muinonen Helsingin yliopistosta. "Oikeastaan meille tuottaa vaikeuksia saada teoreettiset mallimme tarkkuudelle, jolla koko mittaustarkkuus saadaan hyödynnettyä."

"Eräs mielenkiintoinen löytö oli, että pallomaiset tähtijoukot vaikuttavat kiertävän Linnunrataa naparadalla", lisää Muinonen. "Niiden radat myös vaikuttavat olevan sangen ympyrämäisiä."

Dataa löytyy tähtien lisäksi monenlaisista kohteista alkaen aurinkokunnan asteroideista päätyen kaukaisiin kvasaareihin.

Tähtien liikkeistä parinsadan valovuoden säteellä Auringosta on löytynyt erikoisia nopeusryhmittymiä. Nämä voivat olla viitteitä siitä, että niiden liikettä on häirinnyt esimerkiksi Linnunrataan törmännyt kääpiögalaksi.

Datasta on saatu myös ratakartta 14 000 asteroidista. Siitä pystytään tutkimaan jopa asteroidien vetovoimallaan toisilleen aiheuttamia ratamuutoksia.

Gaia laukaistiin avaruuteen joulukuussa 2013. Luotain pyörii jatkuvasti akselinsa ympäri ja kuvaa valonlähteitä kapeassa sektorissa. Sen arvioidaan pystyvän jatkamaan toimintaansa vuoteen 2024, jolloin ohjausliikkeisiin käytetty kaasu loppuu.

Lisää aiheesta Tähdet ja avaruus -lehdessä 4/2018.