J-P Metsävainio paransi maailmanennätystään - Linnunratamosaiikin uusin versio julkaistiin

Oululaisen Jukka-Pekka "J-P" Metsävainion kuuluisasta Linnunratamosaiikista on valmistunut uusi maailmanennätysversio. Se on julkaistu tänään Tähdet ja avaruus -lehden juhlanumerossa.

Kuvan ensimmäinen, viime helmikuussa niin ikään Tähdet ja avaruudessa esitelty versio oli laajan Linnunrata-panoraaman tarkkuuden ja syvyyden maailmanennätys.

Nyt Metsävainio on laajentanut kuvaa käsittämään peräti 145 astetta pohjoisesta yötaivaasta. Uuden mosaiikkikuvan alkuperäistiedosto esittää noin 25 miljoonaa tähteä ja on 120 000 pikseliä pitkä.

Kuva on otettu 12 vuoden aikana oululaisen kerrostalon katolta Suomen sääoloissa. Tänään julkaistu versio jää Metsävainion mukaan pitkäksi aikaa sarjan viimeiseksi.

“Seuraava, levennetty mosaiikki valmistuu vasta vuosien päästä, koska kuvaukset tulevat viemään vuosia”, hän arvioi.

Linnunrata-kuvauksiensa varrella Metsävainio on saanut pitkillä valotuksilla esiin muutamia yksittäisiä kohteita, joista ei tunneta aiempia kuvia tai värikuvia.

Tähdet ja avaruus -lehden päätoimittajan Marko Pekkolan mukaan mosaiikkihankkeen kansainvälinen suosio on ollut ennennäkemätön. Pelkästään Yhdysvalloissa siitä on tehty jo nelisenkymmentä artikkelia.

”Viime keväisestä mosaiikista tuli kuuluisin suomalainen tähtikuva koskaan”, Pekkola kertoo. ”Nyt on jo vaikea löytää ulkomaista harrastajan kuvaa, jonka voisi sanoa olleen näin paljon esillä.”

Tänään julkaistu mosaiikkikuvan versio kattaa 2,2 gigapikseliä. Koska kaikki värikanavat on kuvattu erikseen täydellä resoluutiolla, tämä vastaa normaalilla digijärkkärillä 8,8 gigapikselin kuvaa.

”Kuvasta voisi siis huoleti ottaa noin 80-metrisen vedoksen laadun kärsimättä”, Metsävainio sanoo.

Ursan Tähdet ja avaruus -lehdestä ilmestyy tänään juhlanumero (7/2021). Tänä vuonna Tähtitieteellinen yhdistys Ursa ry täyttää 100 vuotta ja Tähdet ja avaruus -lehti 50 vuotta.

Aiheesta lisää Ursa