Uusi valokuva mustasta aukosta julki – huomio kohdistuu aukon reunaan

Tuore kuva näyttää, miten magneettikentät ovat järjestäytyneet aivan mustan aukon reunalla. Tulosten perusteella magneettikentät estävät osaa kaasusta putoamasta aukkoon.

Tänään on julkaistu uusi valokuva galaksin M87 keskellä sijaitsevasta supermassiivisesta mustasta aukosta.

EHT-teleskoopin kuvassa viivat näyttävät säteilyn polarisaation suunnan, joka puolestaan riippuu mustaa aukkoa ympäröivän magneettikentän suunnasta.

Havainto antaa uutta tietoa magneettikenttien rakenteesta aivan mustan aukon reunalla.

”Tiesimme, että mustan aukon ympärillä on magneettikenttä, mutta emme tienneet millainen. Se, että saimme selville magneettikentän rakenteen näin lähellä mustan aukon reunaa, on merkittävä edistysaskel”, kertoo EHT-yhteistyöhankkeen suomalaisjäsen Tuomas Savolainen Aalto-yliopiston Metsähovin radiotutkimusasemalta.

Tulosten mukaan magneettikentät ovat niin voimakkaita, että ne pystyvät vastustamaan painovoiman vetoa ja estämään osaa kaasusta putoamasta mustaan aukkoon. Näin ne ohjaavat kaasun liikkeitä mustan aukon ympärillä ja ovat mukana synnyttämässä voimakkaita kaasusuihkuja.

EHT-hankkeessa työskentelee yli 300 tutkijaa eri puolilta maailmaa. Tutkijat käyttävät ainutlaatuista tekniikkaa, jossa ympäri maapalloa sijaitsevat radioteleskoopit yhdistetään yhdeksi valtavaksi teleskoopiksi.

Tulokset julkaistiin tänään kahdessa artikkelissa The Astrophysical Journal Letters -lehdessä.

Aiheesta lisää Aalto-yliopisto