Supertietokoneella simuloitiin Linnunradan kaltaisen galaksin törmäystä

Nasan Pleiades-supertietokone laitettiin simuloimaan galaksikolaria käyttäen Hubble-teleskoopin dataa. Simulaatio käsitti Linnunradan kaltaisen galaksin törmäyksen pienemmän galaksin kanssa.

Simulaatiossa mallinnettiin galaksitörmäyksen varhaista vaihetta. Työn tarkoituksena oli löytää vastauksia siihen, kuinka himmeät tähdet ja kaasu ovat päätyneet ympäröimään Linnunradan tyyppisiä galakseja.

Kun katsomme galaksia ympäröivää tähtihaloa ja tähtienvälisiä valaisevia pölypilviä, näemme käytännössä jäänteitä pienemmistä törmäyksessä tuhoutuneista galakseista.

Visualisaatio paljasti yksityiskohtaisen "fossiilisen jäljen", jonka törmäys jättää yhdistyneen galaksin historiaan. Kolarointi heittää esimerkiksi suuren määrän tähtiä valtavan laajoille, galaksin ulkoreunoille yltäville radoille. Joskus näistä muodostuu miljardeja vuosia kestäviä, koko galaksin ympäröiviä tähtivirtoja.

Pleiadeksella saadut tulokset auttavat havaitsemaan ja jäljittämään näin syntyneitä tähtivirtoja paremmin. Virrat myös kertovat tuhoutuneista galakseista, joista ne ovat peräisin.

Nasan kahden tulevan avaruusteleskoopin, James Webbin ja Nancy Grace Romanin, odotetaan tarjoavan yksityiskohtaisemman näkymän kymmenien lähigalaksien tähtihaloihin.