Tutkijat löysivät jälleen galaksin, jolla ei ole pimeää ainetta

Meistä 250 miljoonan valovuoden päässä sijaitseva AGC 114905 on viimeisin lisäys galakseihin, joissa pimeä aine on hyvin vähissä. Kaikkiaan tällaisia galakseja on raportoitu parikymmentä kappaletta.

Kansainvälinen ryhmä astronomeja havaitsi kohdetta New Mexicon VLA-radioteleskoopilla tarkistaakseen oman alustavan tuloksensa, jonka mukaan galaksilta puuttui pimeä aine.

Hyvin harva kääpiögalaksi AGC 114905 on Linnunradan laajuinen. Siinä on kuitenkin tuhansia kertoja vähemmän tähtiä.

Laadukas uusi data vahvisti johtopäätöstä, että kohteelta todellakin puuttuu pimeä aine kokonaan. Galaksia kiertävän kaasun liike selittyi pelkästään normaalilla aineella.

Useimpien galaksien selittämiseen tarvitaan runsaasti pimeää ainetta. Ilman sitä ne eivät pysyisi kasassa tai pyörisivät eri tavoin kuin on havaittu. Pimeä aine käsittää noin 85 prosenttia universumin aineesta, mutta sen koostumus on yhä epäselvä.

AGC 114905 on yksi lisää reiluun kahteenkymmeneen raportoituun galaksiin, joissa ei ole pimeää ainetta tai sitä on vain niukasti. Tutkimuksen tehnyt ryhmä on parhaillaan keräämässä havaintodataa toisesta galaksista. Siltä näyttäisi niin ikään puuttuvan pimeä aine.

Aiheesta lisää The Royal Astronomical Society (englanniksi)