Linnunradan keskustasta löytyi aiemmin tuntemattoman galaksin fossiilijäänne

Kymmenen miljardia vuotta sitten nuoreen Linnunrataan törmäsi galaksi. Siihen kuuluneita tähtiä on nyt paljastunut suuri määrä kotigalaksimme keskustan alueelta.

"Tällaisen galaksifossiilin löytämiseen täytyy tutkia kymmenien tuhansien tähtien tarkkaa kemiallista koostumusta ja liikettä", sanoo Ricardo Schiavon Liverpoolin John Moores -yliopistosta.

"Se on erittäin vaikeaa Linnunradan keskustassa sijaitseville tähdille, koska ne ovat tähtienvälisen pölyn kätkemiä", hän jatkaa.

Muinaisten galaksien jäänteitä on paljon helpompi erottaa Linnunradan laidoilta kuin sen keskustan alueelta.

Galaksifossiili paljastui APOGEE-projektissa, jossa mitataan tähtien spektrejä lähi-infrapunassa. Kymmenvuotisessa kartoituksessa on mitattu yli puolen miljoonan tähden spektri.

Muinainen galaksi on ristitty Herkules-nimellä. Siihen kuuluvat tähdet ovat raskaista alkuaineista köyhiä verrattuna Linnunradan keskimääräisiin tähtiin.

Herkules-galaksin arvioidaan olleen massaltaan yli kaksinkertainen verrattuna aiemmin löydettyyn Gaia-Enceladus-galaksiin. Se törmäsi Linnunrataan pari miljardia vuotta ennen Herkuleksen osumaa.

Linnunrata on historiansa aikana sulauttanut itseensä suuren määrän pienempiä galakseja. Galaksimme kasvamista törmäyksissä visualisoidaan animaatiossa.

Aiheesta lisää SDSS (englanniksi)