Kvasaarin ympärillä tähtituotanto jatkuu yhä

Tähtitieteilijät ovat löytäneet kaukaisen galaksin, jossa tähtituotanto jatkuu huolimatta sen aktiivisesta mustasta aukosta. Tätä ei kuitenkaan tule kestämään pitkään.

Kvasaarit ovat galaksien ytimiä, joiden supermassiiviseen mustaan aukkoon ajautuu paljon materiaa. Kuumetessaan aine loistaa koko muuta galaksia kirkkaampana.

Tällaisissa galakseissa tähtituotannon ajatellaan loppuneen mustan aukon tuulen kuumentaessa tai puhaltaessa pois kylmän kaasun, josta tähdet muodostuvat.

Nyt tutkijat ovat lentokoneeseen sijoitetulla SOFIA-teleskoopilla löytäneet kuitenkin galaksin, jossa tähtiä yhä syntyy aktiivisesta mustasta aukosta huolimatta.

Viiden miljardin valovuoden päässä olevan galaksin CQ4479 todettiin synnyttävän peräti 100 uutta tähteä vuodessa. Omassa galaksissamme Linnunradassa muodostuu vain korkeintaan puolen tusinaa tähteä vuodessa.

Tutkimuksen tehnyt tiimi kutsuu kvasaaria "kylmäksi", koska sen säteilevä energia ei ole vielä tehnyt selvää sen emogalaksin kaikesta kylmästä kaasusta. Havainnon perusteella on olemassa lyhyt aikaikkuna, jossa tähtisynty voi vielä jatkua ennen kuin näin tapahtuu.

"Se pistää meidät ajattelemaan uusiksi teorioitamme siitä, kuinka galaksit kehittyvät", sanoo Allison Kirkpatrick Kansasin yliopistosta.

Aiheesta lisää USRA (englanniksi)